Tips til en bedre mundhygiejne

At have en sund mundhygiejne har stor indvirkning på din selvtillid og din generelle trivsel. Rent faktisk er der flere der mener, at munden er vinduet til kroppens sundhedsmæssige status. Ved at undersøge munden kan man tilmed finde tegn på fejlernæring. Derudover er der studier, der viser, at de mennesker der har et sundt og flot smil, har større succes med deres private relationer samt med deres karriere. Der er altså mange gode grund til både at besøge sin tandlæge regelmæssigt samt til selv at vedlige ens mundhygiejne. Det er i sagens natur ikke vanskeligt, selv at sørge for at ens mundhygiejne er sund og stærk. Det eneste det kræver er følgende tre ting:

  • En god tandlæge, som giver kompetent råd og vejledning
  • Øvelse
  • En god tandbørste

I denne artikel vil vi, i samarbejde med tandlægerne fra tandlægen Rosenklinikken, www.http://rosenklinikken.dk/, tage fat i det første punkt og give dig nogle gode tips til vedligeholdelse af en sund mundhygiejne.

tandlæge

Tandbørsten er din bedste ven
Selvom det for mange kan lyde som en selvfølge, at tandbørsten er et vigtigt redskab i forhold til at have et sundt og frisk smil, så er det langt fra alle som ved, hvordan redskabet skal bruges. Det handler nemlig ikke kun om at bruge tandbørste, men i langt højere grad om hvordan man bruger den. Hvis ikke man har lært det hjemmefra, er det vigtigt, at man søger råd og vejledning hos sin tandlæge. Bor du i hovedstadsområdet, er det heldigvis nemt at finde en dygtig tandlæge med beliggenhed i København K eller omegn, som gerne vil tage sig tiden til at vejlede dig. Det samme gør sig naturligvis gældende, hvis man er bosat i et andet område, hvor udbuddet af tandlæger er stort.
Er du interesseret i at vide mere om, hvordan du bedst vedligeholder en sund mundhygiejne så fortsæt endelig med at læse.

1. Den daglige tandbørstning
Du har sikkert hørt det før, men de fleste tandlæger anbefaler, at man mindst børster tænder to gange dagligt – både efter man har spist morgenmad, samt lige inden man går i seng. På den måde minimerer du risikoen for, at plak opbygges på dine tænder.

2) Brug de rigtige teknikker
Det er vigtigt, at man ikke børster op og ned. Forsøg i stedet for at børste i store, runde og bløde cirkler. På den måde får du lettere fjernet bakterierne samtidig med, at du skåner dit tandkød. Som tandlæge ser man også ofte patienter, som er så ivrige i deres tandbørstning, at det går ud over deres tandkød, som bliver trykket op. Resultatet er blottede tandhalse, som kan være ekstremt generende, særligt når man drikker eller spiser noget koldt. Det anbefales derfor, at du nøjes med at børste hårdt på selve tyggefladerne.

3) Husk at rengør din tunge
Tungen er et rigtig godt sted for bakterier at sætte sig fast og formere sig, hvilket kan give dårlig ånde. Husk derfor regelmæssigt at børst din tunge.

4) Brug den elektriske
De fleste tandlæger er efterhånden enige om, at elektriske tandbørster er langt mere effektive end almindelige tandbørster. De gør simpelthen deres job bedre i forhold til fjernelse af bakterier.

5) Tandkødssygdomme
Alle som har eller har haft tandkødssygdomme kan hurtigt blive enige om, at det er et sandt mareridt. En af de mest almindelige tandkødssygdomme er paradentose, som ligesom andre tandkødssygdomme, opstår på grund af bakterier. Tandkødet starter med at være irriteret, ømt og rødt for senere at begynde at bløde. Hvis ikke man får behandlet sygdommen, risikerer man i sidste ende, at man mister sine tænder. Ved at sørge for at man har en tilstrækkelig sund mundhygiejne, kan man heldigvis proaktivt modarbejde fremkomsten af tandkødssygdomme.

Rosenklinikken
Rosenborggade 2, 2. tv
1130 København K
Tlf.: 33 14 31 88

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *